Relatietherapie voor bedrijven

5 december 2016

Of overal is wat en hoe een bedrijf net een gezinnetje is!

Zo’n vijftien jaar geleden werd ik gebeld door een oude vriend van mijn oom, die mij zich nog herinnerde als baby. De vriend had een groot bedrijf had en wist dat ik psycholoog was en ‘iets’ deed voor en met bedrijven. Hij had problemen over opvolging met zijn zoon en een Amerikaanse zakenrelatie had hem aangeraden een psycholoog te zoeken. Een soort relatietherapeut voor bedrijven. Het was apart dat iemand die me nog heeft gezien als baby, langskomt voor hulp. Ik vond het een hele eer.

Tijdens de afspraak viel hij, waar zijn zoon bij zat, meteen met de deur in huis: “Hij kan het niet en ik denk dat ik de tent maar verkoop”. De zoon zat meteen op de punt van zijn stoel en de sfeer was meteen gezellig (niet!). Ze hadden totaal andere ideeën over waar het heen moest met het bedrijf. De zoon wilde uitbreiden, nieuwe producten, nieuwe markten, de vader wilde het oude uitbouwen en nieuwe producten introduceren. Het leek wel een oud getrouwd stel, dat al jaren niet meer naar elkaar luisterde.

Wat opviel was dat ze allebei hetzelfde wilden. Ze hoorden het alleen niet. Er waren wat verschillen in ideeën, over tempo en de hoeveelheid nieuwe producten, maar dat was het dan ook wel. Het was eigenlijk wel grappig om naar te luisteren. Vooral omdat ze het alle twee niet in de gaten hadden. Hij bleef maar doorgaan dat de zoon het niet kon en hij de zaak maar beter kon verkopen. De zoon snapte maar niet waarom hij niet naar hem wilde luisteren. Om te prikkelen stelde ik voor de vader te leren luisteren en de zoon ‘hoe je vader te manipuleren’ (sic!). Vooral om dat laatste moesten ze hard lachen.

Na een paar keer begonnen de kwartjes te vallen, de balletjes te rollen. En nu? De zoon runt de tent. Heeft door de jaren heen nog een paar bedrijven opgestart. Voor erbij. Vader regelt de interne dingen en gaat steeds meer golfen. Bemoeit zich een beetje met de bouw van het nieuwe kantoor (het oude werd echt veel en veel te klein). De omzet is verzesvoudigd en de winst verbeterd. Maar vooral zitten ze elkaar niet meer in de weg. Beter nog, ze versterken elkaar! Het is iedere keer weer leuk als ik er langs rij om te zien wat er nu weer bij is gekomen. En het geeft me ook een beetje een goed gevoel over mezelf. Wie weet wat er was gebeurd als ze niet naar me hadden willen luisteren…

Zo zijn we bij ProMind eigenlijk begonnen ons te bemoeien met communicatie en sfeer in bedrijven. Als iets dat we naast trainingen of bij verzuim aanbieden. Tegenwoordig doen we dat steeds vaker bij bedrijven na fusies en overnames. Het op elkaar afstemmen van culturen is vaak nogal een dingetje. Het niet verstaan van elkaars taal (soms letterlijk); zo doen wij dat hier niet; hunnie; ze snappen het niet; hakken in het zand tegen verandering; machtsverhoudingen; etc.

Eigenaren, overname- en overdrachtsspecialisten/juristen vragen steeds vaker of we mee willen denken om de samenvoeging zo goed mogelijk te laten verlopen. Maar vooral om te voorkomen dat het mislukt. Wat ook nogal eens gebeurt!

Wij helpen van samenvoegingen een succes te maken! Meer weten? We komen graag langs. Of wilt u onze koffie proberen? Simon Levelt is onze leverancier!

 

 

Bewaren

Contact

Telefoonnummer: 072 – 5124883
E-mail: info@promind.nl
LinkedIn: ProMind


Nieuws

Het laatste nieuws
NIEUWS

Copyright by Promind 2024. All rights reserved.

Designed by ASK-Solutions